Voor sommige ondernemers is het voeren van een verkoopgesprek een lastig onderdeel van het ondernemen. Toch hoort het erbij. Voer jij geen verkoopgesprekken met potentiële klanten? Dan zul je ook niets verkopen, zo simpel is het. In deze blog geven wij een aantal tips hoe je een verkoopgesprek kunt voeren zonder jouw onderneming op te dringen bij potentiële klanten.
1. Juiste mindset
Houd in gedachten: een verkoopgesprek gaat niet altijd om verkopen. Het is niet zo zeer prioriteit welke producten/diensten jij kunt aanbieden, je wilt de gewenste bedrijfssituatie van de potentiële klant in kaart brengen.
2. Voorbereiden
Bedenk van tevoren met wie je een gesprek wilt voeren en waar je het met je gesprekspartner over wilt hebben. Door dit te communiceren kunnen jullie het gesprek beiden goed voorbereiden.
3. Een zetje geven
Het is belangrijk om je voorafgaand aan een verkoopgesprek te realiseren dat een potentiële klant jou wellicht nodig heeft om bepaalde doelen te bereiken. De klant komt tenslotte bij jou terecht, omdat het hen zelf nog niet is gelukt doelen te realiseren. Laat de potentiële klant dan ook weten waarom ze met jou in zee zouden moeten gaan. Doe je dit niet? Dan is dat een gemiste kans. Een zetje geven in de juiste richting is een prima aanpak.
4. Ideale situatie en obstakels achterhalen
Probeer tijdens het verkoopgesprek de ideale bedrijfssituatie van de klant te achterhalen. Dit doe je door veel vragen te stellen; waar wil hij, zij of de organisatie naar toe? Vraag door en doe vooral geen aannames. Zorg dat de klant zich de ideale situatie helemaal kan voorstellen. Vervolgens probeer je de obstakels te achterhalen. Waarom is de volmaakte situatie nu enkel nog een toekomstdroom? Wat zijn de pijnpunten en obstakels? Het is nodig voor de potentiële klant om in te zien dat er oplossing nodig is, om uit de huidige, minder bevredigende situatie te stappen.
5. Oplossing bieden
Wellicht is het voor de potentiële klant inmiddels al duidelijk dat jouw onderneming de brug is om de gewenste bedrijfssituatie te realiseren. Afgaand op de situatie van de klant bied je een passende oplossing. Je hoeft dus niet voorafgaand aan het gesprek al te weten wat je tijdens het verkoopgesprek zult aanbieden. Door de juiste vragen te stellen kom je er tijdens het gesprek vanzelf achter welk product/dienst de juiste match is.
Heeft jouw verkoopgesprek niet direct een klant opgeleverd? Wellicht in de toekomst! Onthoud ook dat het gesprek andere dingen kan opleveren, zoals een positieve aanbeveling bij andere organisaties.
Ook ondernemen in Station026? Huur dan een kantoorruimte of vergaderruimte.